NEPTUNUS JA ELOKUVA


Elokuva neptunisen luovan ihmisen ilmaisumuotona vaikuttaa koska sitä on kaikkialla helposti saatavilla. Kun avaamme telkkarin, siellä on jonkun neptunisen ihmisen tekemä elokuva tai mainos menossa, ulkona kadulla vilahtaa silmien ohi neptunisen mainosgraafikon kuvallinen juliste; radiosta tulee kenties neptunisen näyttelijän esittämä monologi. Elokuvateatterissa menee neptunisten näyttelijöiden miehittämä elokuva, nielemme sen, tulemme ulos kadulle, menemme lähikapakkaan huuhtelemaan kurkkua ja saamme neptunisen baarimikon kädestä kolpakon ja neptunikko meissä juo sen. Neptuninen luovuus on imeytynyt kulttuuriin laajalla rintamalla pysyvästi vaikka sekä elokuva että TV ovat viihteen ja taiteen muotoina nuoria.

Neptunus on symboli ihmisen mielen kyvystä käyttää mielikuvia todellisuuden hahmottamisessa. Mielikuvista rakentuu mielikuvitus, vapaa kuvien assosiointi, yhdistely. Neptunuksen motivointi voi olla monitasoista, mutta se tarjoaa usein pakopaikan elämän realiteeteista, jotka usein ovat ahdistavia ja painostavia. Sama toimii laajemmalla tasolla: Neptunus on massailluusioiden symboli. Massat kaipaavat pääsyä pois ahtaasta reaalitodellisuudesta: on syntynyt massiivista teollista tuotantoa, joka tyydyttää massan vapaa-ajanvieton tarpeita. Elokuva on yksi näistä – ja yksi merkittävimmistä levinneisyytensä vuoksi. Elokuvaa on sanottu kaikkein tyypillisemmäksi neptuniseksi ilmaisumuodoksi. Se on juuri sitä sekä itse ilmaisumuodon vuoksi, että myös elokuvaan ja elokuvateollisuuteen kytkeytyvien ihmisten elämäntavan ja ongelmien vuoksi.

Neptunus löydettiin vuonna 1846. Elokuvaa, eläviä kuvia, ei vielä ollut keksitty. Valokuva oli sekin vielä silloin lapsenkengissään. Daguerre oli kehitellyt 1821 alkeellista tekniikkaa ja Nicephore Niepce otti ensimmäisen pysyvän jäljen jättäneen valokuvan 1826. Uranuksen ja Neptunuksen konjunktio Kauriissa tapahtui sopivasti 1821 inspiroiden kuvauksen kehitystä. Daguerren kartalla on Neptunuksen, Jupiterin ja Saturnus/Pluton muodostama suurkolmio.

Elokuvan historia menee itse asiassa kauas: camera obscura on periaatteeltaan valokuvan ja elokuvan kantaisä, ja sitä tutki jo Aristoteles. Taikalyhty, eli laterna magica keksittiin jo 1600-luvulla. Mutta varsinaisesti kuvien liittäminen peräkkäin liikkuvaksi kuvasarjaksi tapahtui vasta Lumiere-veljesten toimesta 1895, jolloin oli Neptunuksen ja Pluton pitkäaikainen konjunktio Kaksosissa.

Ovatko Auguste ja Louis Lumieren kartat vakuuttavasti neptunisia? Augustella Neptunus on Marsin kanssa konjunktiossa Oinaassa, oppositiossa Saturnukseen ja kolmiossa askendenttiin ja 4.huoneessa. Louisin kartalla Neptunus on myös Oinaassa vastakkain Aurinkoon, kolmiossa askendenttiin ja neliössä MC:n kanssa.

Elokuvafilmin tekniseen kehitykseen vaikutti erityisesti George Eastman (1854-1923), joka kehitteli filmin ominaisuuksia niin, että se sopi elävien kuvien tallentamiseksi. Kaksos-nousuisen Eastmanin kartalla Neptunus on aktiivinen: se on kotimerkissään Kaloissa oppositio Marsiin, neliö Saturnukseen, Venukseen ja askendenttiin, kuusio Uranukseen ja kolmio Aurinkoon.

Elokuva perustuu yksittäisille kuville, jotka liitetään toisiinsa leikkauksen avulla. Myöhemmin siihen liitetään vielä ääni. Elokuva voi olla dokumentti – tosielämän kuvaus – mutta tässä puhutaan fiktioista. Elokuvan tekniikka, irrallisten kuvien ja äänien liittäminen toisiinsa on kovasti merkuriaalista, mutta elokuvan tarjoama elämys on taas neptunista.

Neptunus symboloi kykyä taltioida eläviä kuvia niin mielessä kuin esimerkiksi elokuvassa ja saada niiden kautta samastusmalleja, ideaaleja, emotionaalisia elämyksiä ja puhdistavia, laajentavia kokemuksia ja huippuhetkiä.

NÄYTTELIJÄT ELOKUVASSA

Elokuvateollisuus kehittyi jo vuosisadan alussa tärkeäksi teollisuuden haaraksi USA:n länsirannikolle ja sinne kasvoi Los Angelesin kylkeen oma elokuvakaupunki, Hollywood, amerikkalaisen elokuvan pyhäkkö ja kuvia tuottavan teollisuuden haaran hallitsema illuusio-kaupunki. Hollywood-elokuva varsinaisesti teki elokuvassa näyttelevistä ammattilaisista tähtiä, joille maksetaan röykkiöittäin rahaa yhdestä elokuvaroolista ja heidän elämästään tehdään elämää suurempia tarinoita lehdissä ja muissa medioissa.

Hollywood on saanut tähtinäyttelijänsä milloin mistäkin, mutta karkeasti ajatellen on olemassa kuusi päätietä tulla Hollywoodiin:

  1. Näyttelijän tai taiteellisen (viihde) perheen lapset kuten Charles Chaplin, Tyrone Power, Elisabeth Taylor, Shirley Temple, Jeff Bridges, Beau Bridges, Michael Douglas, Peter Fonda, Jane Fonda, Bridget Fonda, Angelina Jolie, Kiefer Sutherland
  2. Hyvännäköiset mallit, tanssitytöt, itsensä paljastajat ja luovat harrastajat (naiset) kuten Jayne Mansfield, Marilyn Monroe, Kim Basinger, Michelle Pfeiffer, Jennifer Aniston
  3. Satunnaiset harhailijat, onnenonkijat, luuserit ja drop-out-tyypit kuten John Wayne, Bruce Willis, Leonardo DiCaprio, Jim Carrey, Kevin Spacey (ja useimmat vanhan sukupolven tähdistä ja tähtösistä)
  4. Urheilijat, stuntmen ja kilpailijat (miehet) kuten Burt Lancaster, Sean Connery, Burt Reynolds, Mickey Rourke, Kirk Douglas, Andy Garcia
  5. Musiikin ja elokuvan yhdistelmät kuten Elvis Presley, Cher ja Madonna
  6. Normaali näyttelijäkoulutus kuten Laurence Olivier, Robert DeNiro, Winona Ryder, William Hurt

 

UNELMIEN KAUPUNKI

Hollywood on merkittävä osa Los Angelesin kaupunkia, sen imagoa ja ilmapiiriä. Los Angelesin kaupungin perustamiskartalla Neptunus on 12.huoneessa Vaa’assa yhdessä Venuksen kanssa. Molemmat ovat oppositiossa Kuuhun Oinaassa, neliössä Uranukseen Ravussa ja kolmiossa Plutoon. Kaupungin kartalla on siten T-risti johtavissa merkeissä. Se on hieno kuvio kuvaamaan tämän kaupungin ilmapiiriä ja eetosta: hauraita kauneuden, maineen, onnenonkimisen monia kuvioita, hauraita ihmissuhteita, särkyviä ihmisen lojaliteetteja, trendikkään elämän imua ja onnen ja epäonnen jyrkkiä vaihteluita.

Elokuvanäyttelijän rooli on illuusioiden ympäröimää: hän on hyvässä tapauksessa ammattimainen näyttelijä, jolle maksetaan työstä ylisuuria palkkioita koska hyvä nimi sinänsä jo vetää katsojia miljoonittain ja elokuvan tuotosta on vara maksaa suurruhtinaalliset palkkiot. Elokuvanäyttelijän työtä voidaan arvostaa, mutta kaikki muu, mikä hänen julkisuuskuvaansa kuuluu, ei voi pitää todellisena vaan luotuna imagona. Näyttelijä joutuu mm. tekemään seuraavia toimenpiteitä tullessaan johonkin rooliin: hän voi joutua muuttamaan tylsän nimensä joksikin vetävämmäksi. Issur Danielovitch Demsky olisi jäänyt vaille tähteyttä, mutta Kirk Douglasiksi muuntuneena, Hollywood hyväksyi tämän venäjän-juutalaisen siirtolaisen lapsen. Ja olisiko kokonainen miessukupolvi kuolannut Norma Jean Bakerin edessä? Nimenvaihdos Marilyn Monroeksi oli hyvä liike.

Jos yritteliään tähden ulkonäössä on puutteita, ne korjataan plastiikkakirurgialla, hampaat korjataan, oiotaan ja laitetaan kuoret. Jos näyttelijältä puuttuu jotain oleellista, se annetaan hänelle. Hänellä on manageri, joka hoitaa PR-työn ja sopimukset ja alkaa levittää imagon mukaista kuvaa näyttelijästä. Siitä lähtien näyttelijä on elokuvayhtiön omaisuutta ellei hän saavuta niin suurta menestystä, että voi määrätä millaisissa elokuvissa hän haluaa näytellä.

MIKSI NEPTUNUS ON TÄRKEÄ ELOKUVANÄYTTELIJÄLLE?

Neptunus on kaunis imago, kuva, kuvien sarja, persoonallisuuden laajentuma, kokonaisvaltaisen minän projektio maallisiin ja psyykkisiin raameihin, intuitiivinen varmuus elämän mielekkyydestä ja tarkoituksesta, syvältä koettu ykseyden tunne ja romanttinen hurmio tai persoonallisuuden hämäys, epätotuus, valhe, illuusio, hurahtaneisuuden muoto, emootio, elämys vailla reaalista sisältöä. Neptunus symboloi myös elokuvan keinotekoisia muotoja, joilla silmää hämätään niin että saadaan aikaan toisenlaisia todellisuuksia. Jokainen puolentoista tunnin elokuvaistunto merkitsee siirtymistätoisenlaiseen tietoisuuden tilaan kuin mitä arjessa olemme tottuneet. Ennen television ja elokuvan aikakautta, tarinoiden kertominen ja mielikuvituksen käyttäminen herättämään mielikuvia ja tunteita, oli ainoa keino. Tarinointi, fabulointi, vaatii aktiivista mielen käyttöä, Neptunuksen symboloima television tai elokuvan seuraaminen ei vaadi muuta kuin paikoillaan istumista ja aistien toimintaa. Perinteisen Hollywood-viihteen ja elokuvan ongelma on siinä, että katsoja jää passiiviseksi kuvien selaajaksi, joka lisäksi samastuu rooleihin, jotka ovat toivottaman kaukana hänen omasta elämästään (poikkeuksia tietysti löytyy).

Neptunus, kuten muutkin astrologian symbolit, on kaksinainen, se voi kääntyä hyvään ja rakentavaan suuntaan tai huonoon ja alentavaan suuntaan. Elokuvanäyttelijöiden yksityiselämä ja henkilöhistoria usein kertoo selkeästi, millaisia ovat neptunisen ihmisen todellisuuden kohtaamisen keinot – ja ongelmat.

MIHIN NEPTUNUKSEN LUOVUUS PERUSTUU?

Voimakkaan Neptunuksen on jo vanhastaan katsottu suovan maagisia ominaisuuksia persoonallisuuteen. Sellaisia ovat mm. seuraavat:

-Ulkonäön eteerisyys, aistimusten herkkyys

-Silmien erikoinen läpikuultavuus, "puhuvat silmät"

-Kyky tuntea vahvasti ja elävästi

-Kyky samastua muiden ihmisten tunteisiin

-Herkkyyttä samastua koko ympäristön tuntemuksiin, josta voi seurata

-Sulatusuuni –ilmiö – ympäristön viritykset sulavat osaksi omaa itseä

-Kyky muuntautua, vaihtaa ilmaisua, persoonaa, olla joku toinen vakuuttavasti

-Aavistelun, intuitiivisen selvännäön lahja, kokonaisvaltainen havainto

-Kyky herättää muissa ihmisissä korkeita värähtelyjä tai toiveita, illuusioita ja puolitietoisia valheita

-Kyky luoda glamouria, "elämää suurempaa" imagoa itsestä

-Projektioilla alttius – ihminen projisoi toisiin itseään ja päinvastoin – muut heijastavat takaisin

Syvemmin ajatellen Neptunuksen luova roolikin perustuu uhraukseen.

Näyttelijä-muusikko-runoilija heijastaa yleisiä, kollektiivisia tuntemuksia, elämyksiä ja kokemuksia, sulattaa ne itseensä, kokee ne uudelleen herkän psyykkisen laatunsa kautta, värittää ne omilla kokemuksillaan ja sävyillään ja ilmaisee, palauttaa ne takaisin kollektiiville uudelleen persoonallisesti tulkittuina.

Neptuninen taiteilija tai viihdyttäjä uhraa omaa minäänsä, laajentaa sen rajoja ulottuakseen kohti yleistä kokemusta ja voi myös menettää oman itsensä rajat, keskuksen, identiteetin ja egon pysyvyyden ja turvallisuuden kokemuksen.

 

Neptunisia Hollywood-näyttelijöitä (Aurinko/Neptunus)

Seuraava esimerkkikokoelma ei pyri olemaan täydellinen vaan se keskittyy etupäässä Hollywoodiin ja pääosin sen nuoremman sukupolven edustajiin. Satunnaisesti mukana on vain näytteenä muiden maiden näyttelijöitä.

Auringon ja Neptunuksen aspekti: Olemuksen avoimuutta, joustavuutta, vastaanottavaisuutta ja identiteetin löysyyttä ja samastuskykyä.

 

NEPTUNUS 1.HUONEESSA TAI 12.HUONEESSA LÄHELLÄ ASKENDENTTIA

Persoonallisuuden projektio ulkomaailmaan sallii väljän ja avaran, sielukkaan ja henkisen itsekuvan synnyn ja projektion synnyn, johon muiden on helppo samastua tunteiden ja elämysten kautta.

NEPTUNUS 10.HUONEESSA TAI LÄHELLÄ MC:TÄ tai 9.HUONEEN PUOLELLA

Tavoitteet ja päämäärät ovat saavutettavissa luomalla voimakkaasti ihmisten ja massojen tunteisiin ja toiveisiin vaikuttavia kuvia, fantasioita tai minän projektioita.

NEPTUNUS DC:N LÄHELLÄ

Minän tiedostamattomat tarpeet tuovat elämään ihmisiä, joilla on neptunista avoimuutta, boheemisuutta tai herkistynyttä, haurasta, pakenevaa ja luovaa mielenlaatua.

NEPTUNUS/KUU ASPEKTI:

Tunne-elämässä on ylimääräistä herkkyyttä, riippuvuutta huolenpidosta, huolenpitäjästä sekä halua uhrautua, olla tukijana läheisille ihmisille tai joutua tuetuksi ja hallituksi tunnesiteiden kautta ilman omaa vapautta tai aitoa itsenäisyyttä.

NEPTUNUS/MERKURIUS:

Mielenlaatu käyttää kuvia, mielikuvia, assosiaatioita vapaasti ja luovasti luoden fiktiivisiä tilanteita, ihmisiä ja tapahtumia ja ottaa vastaan intuitiivisia oivalluksia ja tiedostamatonta mielteiden virtaa.

NEPTUNUS/VENUS ASPEKTI:

Rakkauden nälkä on korostuneen vilpitöntä, avointa ja helposti särkyvää, illusorista ja mielikuviin perustuvaa enemmän kuin todellisiin ihmisiin tukeutuvaa ja pidetyksi tulemisen tarve voi turvautua oman imagon valkaisemiseen ja oman varjon unohtamiseen.

NEPTUNUS/MARS ASPEKTI:

Toiminnan tarve ilmenee epäsuoraan, aggressio piiloutuu väistöliikkeisiin tai oveluuteen ja henkilöllä on kykyä vaikuttaa hienovaraisella energisellä, eroottisella ja psyykkisellä tasolla toisiin. Toiminta voi olla väärin ohjattua, hallitsematonta, kaoottiset yllykkeet voivat johtaa harhaan ja eroottiset impulssit ovat usein vastoin järkeä.

Kala-nousuisia näyttelijöitä ja ohjaajia:

NEPTUNISEN NÄYTTELIJÄN ONGELMAT

Hollywoodia ja sen henkeä on kuvattu jo pitkään erityisen alttiina vääristymille. Hollywood on koko USA pienoiskoossa ja tiivistettynä plus lisättynä erityisillä mausteilla. Neptuninen näyttelijä, joka pääsee esiin, menestyy, muodostuu osaksi elokuvateollisuuden vakiokalustoa kohtaa monia vaaroja. Yksi on menestyksen tuomat aineelliset helpotukset. Suurille tähdille maksetaan miljoonia euroja roolistaan, lisäksi rahaa voi tulla muista business-sopimuksista, edustustehtävistä ja tv-rooleista, sponsori-sopimuksista, haastatteluista jne. Kun ihminen vapautuu kokonaan rahahuolista, se voi johtaa vastuuttomuuteen ja egon inflaatioon: kaikki on mahdollista, kaiken voi ostaa, palveluja, ihmisiä eri tarpeisiin, esineitä, vapautta. Ylenpalttinen rahakasa voi merkitä sitä, että arviointikyky katoaa ja menestynyt näyttelijä alkaa rakentamaan omaa maailmaansa, jonne hyväksyy vain omat ehtonsa täyttäviä asioita, ihmisiä ja arvoja ja sulkee muun ulkopuolelle. Syntyy keinotekoinen yhden ihmisen paratiisi, kultainen häkki, jota pitää vielä huolellisesti vartioida, ettei sinne pääse tunkeilijoita.

Rahahuolista vapautuminen voi tietää myös sitä, että kun ei tarvitse ponnistella eikä kehittääkään ehkä itseä sanottavasti, elämä muuttuu tylsäksi. Tarvitaan lisää kiihoketta ja sitä saa alkoholista ja huumeista. Näyttelijät ovat yksi riskiryhmä, jonka sisällä alkoholi- ja huumeongelma leviää säännönmukaisella varmuudella. Lukemattomat näyttelijät, ohjaajat, tuottajat ja kirjoittajat saavat inspiraationsa piristeistä ja ovat olleet sisäisissä ja ulkoisissa vaikeuksissa aineiden käytön vuoksi.

Ihmissuhteiden löyhyys on Hollywoodin perusongelma numero kaksi. Neptunisen näyttelijän työn ilmapiiri on hyvin vapautunut, ympärillä on aina joukko tyrkyllä olevia ihmisiä, avustajia, työtovereita, joilla on rakkauden nälkää, joka ei tyydyty hampurilaisella. Mitä menestyneempi olet, sitä enemmän sinulla on mahdollisuuksia seikkailla eroottisilla sivupoluilla. Ihmissuhteiden ruletti pyörii ja keskimäärin näyttelijän parisuhteet kestävät muutaman vuoden, avioliitot ehkä hieman enemmän, mutta useimmilla on vaikeuksia pitää suhteita koossa. Pitkät elinikäiset parisuhteet ovat poikkeuksia ja kummajaisia kuten Paul Newmanin ja Joanne Woodwardin avioliitto (solmittu 29.1.1958) tai Andy Garcian tai Mel Gibsonin rikkoutumaton perhe-elämä vaimon ja lasten kanssa.

Kaikki nämä yhdessä, rikkaus, menestys, huolista vapautuminen, kiihokkeiden ja elämysten metsästys ja parivaihtoleikki voivat muokata ihmistä niin että hän kokee elävänsä ilman rajoitteita, pakotteita, lakeja tai normeja. Hollywoodin elämään kuuluvat säännöliset skandaalit, tragediat ja moraaliset ongelmat. Hollywoodissa kukoistaa huumeongelma, prostituutio, varkaudet, itsemurhat ja mentaalinen rappio ja ihmisarvon alennusmyynti.

Menestys tuo väistämättä siipiveikkoja ja usein myös uhkaa lasten kidnappauksesta. Menestynyt tähti joutuu palkkaamaan kokonaisen pienen armeijan erilaisia avustajia, turvamiehiä, lastenvahteja, kuljettajia ym. Tähti menettää yksilöllisyytensä, hänestä otetaan jatkuvasti joka paikassa valokuvia, ammattimaiset paparazzit piirittävät asuntoa yötä päivää, roskalaatikotkin voidaan penkoa siinä toivossa, että sieltä löytyy jotain, jonka voi myydä. Naispuolisista tähdistä leviää Internetissä väärennettyjä seksikuvia, juoruja, perällisiä ja perättömiä...

Näyttelijätyön ja erityisesti neptunisen näyttelijätyön riski piilee kyvyssä samastua ja omaksua fiktiivinen rooli helposti. Minän rajat ovat väljät ja joustavat. Siksi myös ulkomaailma tunkeutuu neptunisen ihmisen sisälle yhtä helposti. Sen seurauksena neptunikko on usein voimaton puolustamaan omaa sisäisyyttään vaihtuvia virikkeitä ja vaikutteita vastaan ja antaa periksi ja alkaa virrata muodikkaiden ja trendikkäiden virtausten mukana. Jos ympäristössä on huumekäyttöä, ylenpalttista seksuaalisuutta, siirtyvät ne pian neptunikon sisälle synnyttäen vastaavaa käyttäytymistä. Voi myös puhua neptunisen ihmisen ongelmista säilyttää omaa identiteettiään. Se vaatii paljon, ajoittaista yksinoloa, eristäytymistä massoista ja ulkoisista paineista, ilmapiirin jatkuvaa puhdistamista ja omaan psyykeen kertyneiden rooliainesten siivoamista jotta oma minä voi elää ja hengittää vapaasti.

Periaatteessa on niin, että mitä voimakkaampi Neptunus näyttelijällä on, sitä enemmän hän on muista ja yleisön mausta riippuvainen. Hän voi joutua kierteeseen, jossa hän tyydyttää massojen unelmien kaipuuta, mutta toistaa itseään usein eikä kehity näyttelijänä (vrt. Gillian Anderson – "Scully" tai Marilyn Monroen vähä-älyinen blondi). Jos muut ihmiset eivät tue eikä kasvutaustakaan ole ollut terve tai eheä, turvautumisen piristeisiin ja illuusioihin on todennäköistä. Samoin riippuvuus yleisön ja massojen arvostuksista ja mieltymyksistä voi sitoa näyttelijää tekemään aina sitä samaa, pukeutumaan samaan roolihahmoon kerta toisensa jälkeen ja lopulta jää jäljelle rikkirevitty ihminen, joka yrittää samastua hänestä luotuun imagoon ja jokainen yritys on toistaan epätoivoisempi...

NEGA-NEPTUNUS

Neptunuksen antama haaste ihmiselle yleensä on sen sisältämä ajatuksellinen halpuus ja sisällöllinen alhaisuus. Suurin osa elokuvista tuotetaan tiettyjen hyvin kaavamaisten taloudellisten odotusten mukaisesti laskelmoiden. Hollywoodin rahamiehet tietävät mikä vetoaa kansaan ja mihin kannattaa satsata. Neptunuksen luovuus sisältää usein vaatimuksen siitä, että sen on oltava kaikille avointa kuten kommunistisen NL:n varhaisvaiheissa 30-luvulla oivallettiin, että elokuvasta voi tulla kansan tärkein taiteen lähde - ja samalla propagandan väline. Se, mikä vetoaa massoihin, ei voi koskaan olla kovin korkealla viritettyä tai vaikeatajuista tai ajatusponnistuksia vaativaa. Neptunus pukee viestinsä kuviin, jotka viittaavat todellisuuteen, mesmeroivat, hypnotisoivat katsojat ja amerikkalainen tähtikultti puolijumalaisine näyttelijöineen lisää tenhovoimaa niin, että usein unohtuu elokuvaa katsoessa, mitä elokuva todella sisältää - vai sisältääkö mitään erityistä.

Elokuvan kannalta Neptunuksen luovuudessa on useita keskeisiä pointteja:

1) Elokuva tarjoaa elämyksiä lähes kaikille, se on avoin ja viihdyttävä taidemuoto tai pelkkää viihdettä ja ajankulua, passiivista kuvien katsomista.
2) Elokuva toimii kuvin, jotka välittävät elämyksiä ja tunteita, symboloivat todellisuutta
3) Elokuva sisältää elämyksellistä voimaa, joka voi muuttaa ihmisen arvomaailmaa, käyttäytymisen kuvioita - vaikutus on usein tiedostamaton 4) Elokuva luo voimakkaan tähtikultin, joka on ikään kuin rappeutunut muoto todellista jumalanpalvontaa – todelliset tähdet ovat maan yläpuolella ja elokuvatähdet samoin tavallisen elämän yläpuolella
olevia tavoittamattomia suuruuksia ja kaukaisuuksia, joilla on jotain enemmän kuin meillä
5) Elokuva Neptunuksen ilmaisumuotona on massojen maun hallussa sillä elokuvatuottajat tekevät elokuvia, joita mahdollisimman moni katsoo sillä se tuo rahaa ja sillä rahalla voi tuottaa uuden elokuvan.
Massat (katsojat)-tekijät-näyttelijät ovat kaikki riippuvaisia toisistaan.

APROPOS: NEPTUNUKSEN VALTAPIIRIN RAJAT

Jos ajattelemme sitä, missä tyypillinen neptuninen vaikutus lakkaa ja siirrytään muuhun planeettasymboliikkaan, niin voi esittää kaavan:

Elokuva > TV-viihde > lavaviihde > pop-musiikki >muotimaailma >mainosmaailma = Neptunus

Jos astumme askeleen eteenpäin ja tulemme mediamaailmaan ja itse tiedonvälitykseen tai jos puhumme dokumenttielokuvasta, astumme samalla Uranuksen symboliikkaan.

Sivumennen sanoen: tuottajat (ja joskus) ohjaajat löytyvät Härkä-Skorpioni –tyyppisistä merkeistä, joilla on luja ote käytännön todellisuuteen ja kyky löytää rahaa kalliiseen tuotantoprojekteihin, esim. Samuel Goldwyn – MC/Saturnus/Neptunus/Härkä.

Ohjaajat voivat esiintyä Skorpioni-Kauris linjalta, mutta myös Leijona näyttää olevan usein esillä joko aurinkomerkkinä tai muuten painottuneena. Tässä kimara ohjaajien perusmerkkejä ja planeettoja:

 

Lisää elokuvanäyttelijöiden karttatietoja löytyy yleisistä karttakokoelmista ja myös:

Elokuvanäyttelijöiden karttatietoja Takaisin arkistoon